Cookieloos adverteren

Als opvolger van Safari en Firefox, heeft nu ook Google Chrome aangekondigd te stoppen met third party cookies. Vanaf 2023 zullen third party cookies verdwijnen in de browser. Aangezien bijna alle bedrijven deze data voor onder andere advertenties gebruiken, kan dit een grote impact hebben. Maar wat voor impact heeft deze wijziging precies? En wat zijn de oplossingen?

Ben je toe aan: 

Meer klanten, meer omzet én meer rust?

Met de 3M Formule van Free 2 Play helpen wij jouw onderneming groeien. Wij zorgen voor meer klanten, meer omzet én meer rust in je bovenkamer. 

Third party en first party cookies

Laten we beginnen met het toelichten van de verschillende cookies. Third party cookies zijn trackingcookies van externe domeinen. Denk bijvoorbeeld aan Google of Facebook. Deze cookies brengen het surfgedrag van websitebezoekers over meerdere websites in kaart. Vervolgens worden hiermee profielen gebouwd, die weer gebruikt kunnen worden voor online campagnes.

Naast third party cookies zijn er ook first party cookies. Dit zijn cookies die van de desbetreffende website zijn. Denk bijvoorbeeld aan inloggegevens. De specificatie van de data is in dit geval afhankelijk van de data die is uitgevraagd aan de gebruiker. Als er bij het aanmaken van een account bijvoorbeeld ook gevraagd wordt naar leeftijd of geslacht, is de data veel specifieker dan wanneer iemand alleen een naam en e-mailadres hoeft in te vullen.

Alternatieven

Third party cookies zijn voor de meeste bedrijven cruciaal als het gaat om online campagnes. Zonder al deze data wordt het namelijk heel lastig om de campagnes goed in te stellen. Gelukkig zijn er wel een aantal alternatieven.

Contextual targeting

Een andere oplossing is contextual targeting, of contextual advertising. Deze manier van adverteren behoort tot één van de varianten van display targeting, waarbij er geadverteerd wordt op advertentieruimte van andere websites. Bij contextual targeting wordt er gekeken of de webpagina context heeft die relevant is voor de advertentie. Indien dat zo is, wordt de advertentie vertoond.

Bij contextual targeting wordt er specifiek gericht op de context van de webpagina. De tekst wordt namelijk eerst gescand op relevante zoekwoorden. Vervolgens wordt een advertentie vertoond die aansluit bij de context.

First party cookies

First party cookies kunnen de oplossing zijn. Door gebruik te maken van het juiste datamanagementsysteem kun je namelijk data van meerdere kanalen met elkaar koppelen. Deze data kun je vervolgens weer gebruiken voor online campagnes.

Second party cookies

Bij second party data hebben we het over inlog- of klantenlijsten van andere bedrijven die ingekocht kunnen worden. Je gebruikt hier dus eigenlijk de first party data van een ander bedrijf.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Er is gelukkig nog geen reden voor paniek, want we kunnen nog gebruik maken van third party cookies. We hebben daarom ook nog tijd om ons goed voor te bereiden. Er zijn een aantal dingen die je nu al kunt doen:
• Ga aan de slag met het vergroten van jouw eigen data (first party cookies)
• Onderzoek de mogelijkheden van second party cookies
• Zorg dat je op de hoogte blijft van transparante third party mogelijkheden

Hulp nodig bij adverteren?

Bij Free 2 Play Marketing zijn wij gespecialiseerd in adverteren binnen Google Ads, Facebook & Instagram. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!