Met advertenties binnen het zoeknetwerk van Google zorg je ervoor dat je vindbaar bent op de belangrijkste zoekwoorden. Dit doe je door campagnes op te zetten in Google Ads. Na het opzetten van deze campagnes is het enorm belangrijk dat je deze campagnes blijft analyseren en optimaliseren. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je altijd goed blijft scoren op belangrijke zoekwoorden. Bekijk onze tips voor het optimaliseren van je campagnes!
Het toevoegen van uitsluitingswoorden is iets dat je regelmatig zou moeten doen. Met uitsluitingswoorden hebben we het over zoektermen waar je niet op gevonden wilt worden. En hoewel je hier misschien niet direct aan denkt bij het opzetten van een Google Ads campagne, is dit cruciaal bij het optimaliseren ervan.
Op basis van de zoektermen die jij hebt ingesteld bij het opzetten van de campagne, bepaald Google bij welke zoekopdrachten jouw advertentie tevoorschijn komt. En hoewel Google aan de hand van jouw opgegeven zoektermen goed kan bepalen wanneer jij wel en niet tevoorschijn wilt komen, komt het nog steeds voor dat je ook op zoektermen gevonden wordt die niet relevant zijn voor jouw onderwerp. Het is daarom belangrijk om deze zoektermen uit te sluiten, zodat hier geen geld meer aan uitgegeven wordt.
Dit doe je door binnen de gekozen campagne naar het tabblad ‘Zoektermen’ te gaan. Hier staan alle termen waarbij Google jouw advertentie heeft laten zien. Binnen dit tabblad kun je zoektermen aanvinken die niet relevant zijn voor jouw advertentie en waar je dus niet op gevonden wilt worden. Vervolgens kun je klikken op ‘Toevoegen als uitsluitingszoekwoord’ om deze termen uit te sluiten. Je kunt per zoekterm bepalen of je de zoekterm alleen voor de advertentiegroep wilt uitsluiten of voor de gehele campagne.
Naast het uitsluiten van zoektermen is het ook verstandig om in de gaten te houden of er nieuwe zoektermen zijn waar je op wilt adverteren. Dit kun je onder andere via het tabblad ‘Zoektermen’ doen. Het werkt op dezelfde manier als het uitsluiten van zoektermen, alleen klik je op ‘Toevoegen als zoekwoord’.
Je kunt ook op zoek gaan naar nieuwe zoekwoorden via tools zoals Google Trends of de Zoekwoordplanner binnen Google Ads.
Een belangrijke stap die je niet moet vergeten is het maken van remarketing doelgroepen. Met remarketing doelgroepen benader je mensen die al eerder in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf, bijvoorbeeld doordat ze een bepaalde pagina hebben bezocht op jouw website. Dit is een belangrijke stap bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes, omdat bijna niemand bij het eerste bezoek op jouw website al overgaat tot conversie. Je wilt je doelgroep daarom meerdere keren bereiken.
Hoewel veel marketeers Display advertenties gebruiken voor remarketing campagnes, is het ook verstandig om dit toe te voegen aan je Search campagnes. Binnen Google Ads kun je dit doen door middel van Remarketing Lists for Search Ads (RLSAs).
Door remarketing doelgroepen toe te voegen aan jouw Search campagnes, kun je focussen op longtail zoekwoorden. Bij een campagne zonder remarketing doelgroep wordt dit niet aangeraden, omdat de zoekopdracht vaak niet relevant is. Bij mensen die jouw website al eens eerder hebben bezocht zijn deze zoekopdrachten wel relevant.
Zoals wij in ons eerdere blog over de Google Ads Funnel al besproken hebben, zijn er meerdere fases waarin een potentiële klant zich kan bevinden voordat zij overgaan tot conversie. En het is heel belangrijk dat je deze potentiële klanten aanspreekt op basis van de fase waarin zij zich bevinden. Dit geldt ook voor de call to action (CTA).
Een potentiële klant die nog in de oriëntatiefase zit en meerdere bedrijven aan het bekijken is, wordt dus niet getriggerd door een CTA als ‘koop nu’. De klant is namelijk nog niet met de aankoop bezig. Een CTA zoals ‘vraag een offerte aan’ zou in deze fase beter werken.
Kijk daarom ook goed naar de CTA’s die je gebruikt in jouw advertenties. Wordt jouw doelgroep in deze advertentie op de goede manier aangesproken of schrik je ze alleen maar af?
Dan ben je bij Free 2 Play aan het juiste adres! Onze SEA experts staan klaar om jou te helpen met het creëren van effectieve Google Ads campagnes. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag een gratis en vrijblijvend adviesgesprek met één van onze experts aan.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.