Met Google Ads kan je adverteren in het uitgebreide zoeknetwerk van Google. Om te adverteren in dit zoeknetwerk, dien je een Google Ads campagne op te zetten. Dit is geen hele lastige taak, maar het kost wel even wat tijd. Daarbij zijn er ontzettend veel mogelijkheden binnen het programma en is het handig om te weten wat deze mogelijkheden inhouden.
Om je een beetje wegwijs te maken binnen het programma, hebben wij een stappenplan gemaakt voor het opzetten van een Google Ads campagne.
Allereerst is het belangrijk dat je bepaalt welk doel de campagne heeft. Aan de hand van het gekozen doel, geeft Google je aanbevelingen die je kunnen helpen om dit doel te bereiken.
Er zijn meerdere doelstellingen mogelijk:
• Sales: stimuleer het aantal verkopen via je website, app, fysieke winkel of per telefoon.
• Leads: genereer leads.
• Websiteverkeer: genereer meer verkeer naar jouw website.
• Product- en merkoverweging: stimuleer mensen om jouw producten of diensten te ontdekken.
• Merkbekendheid en bereik: bereik een grote doelgroep en zorg voor meer merkbekendheid.
• App-promotie: genereer meer installaties, interacties en (pre)registraties voor jouw app.
• Lokale winkelbezoeken en promoties: stimuleer bezoeken aan jouw fysieke locatie(s).
• Campagne zonder vooraf ingesteld doel: maak stap voor stap een campagne zonder een doel te selecteren.
Vervolgens moet je het type advertentie bepalen. Binnen het Google zoeknetwerk zijn er verschillende advertentietypen mogelijk:
• Search (zoeken): tekst- of bel advertenties in de zoekresultaten van Google en op de websites van zoekpartners van Google.
• Display: visuele advertenties (bijvoorbeeld banners) in het Google Display Netwerk, YouTube, op mobiel of in een app.
• Shopping: shopping advertenties in de zoekresultaten van Google.
• Video: videoadvertenties in YouTube.
• App: app advertenties in het zoeknetwerk van Google, het Display Netwerk, op Google Play, op YouTube en in andere apps.
• Smart: tekst- en beeldadvertenties in het Google Display Netwerk en Google Maps.
• Lokaal: advertenties in het zoeknetwerk van Google en Google Maps (bedoeld voor bedrijven met veel locaties).
• Discovery: visuele advertenties in YouTube, Discovery en Gmail.
Afhankelijk van het gekozen doel uit stap 1, krijg je verschillende advertentietypen te zien waaruit je één type dient te kiezen. Per doel zijn de volgende advertentietypen mogelijk:
Doelstelling | Advertentietypen |
Sales |
|
Leads |
|
Websiteverkeer |
|
Product- en merkoverweging |
|
Merkbekendheid en bereik |
|
App promotie |
|
Lokale winkelbezoeken en promoties |
|
Er zijn een aantal campagne-instellingen die je moet selecteren. Deze instellingen zijn in te delen in algemene instellingen en complexere instellingen.
• Campagne naam: bepaal de naam van de campagne. Geef de campagne een logische naam waarmee je de campagne altijd makkelijk terug kunt vinden. Indien je met verschillende advertentietypen wilt werken is het ook handig om het type advertentie in de campagne naam te vermelden.
• Netwerken: hier bepaal je in welke netwerken jouw advertentie weergegeven mag worden. Er zijn drie netwerken mogelijk:
1. Zoeknetwerk van Google: jouw advertentie wordt tussen de zoekresultaten op google.nl weergegeven.
2. Zoekpartners van Google: jouw advertentie wordt ook tussen de zoekresultaten van partnerwebsites van Google weergegeven.
3. Google Display netwerk: jouw advertentie wordt ook weergegeven aan relevante bezoekers op andere websites.
Door een doelgroep in te stellen zorg je ervoor dat jouw advertenties alleen worden weergegeven aan doelgroep(en) die voor jou relevant zijn. Er zijn verschillende targeting mogelijkheden:
• Locaties: selecteer de locaties waar jouw doelgroep zich moet bevinden om de advertentie te kunnen zien. Je kunt ook werken met een straal van een aantal kilometer buiten de locatie.
• Talen: welke taal spreekt jouw doelgroep? Deze instelling is op basis van taalinstellingen in de browser van de gebruiker.
• Doelgroepen: je kunt doelgroep lijsten selecteren of aanmaken. Je kunt hierbij kiezen om een doelgroep toe te voegen op basis van observatie (jouw advertenties worden naast deze doelgroep ook aan andere doelgroepen weergegeven, maar je kunt wel de resultaten van deze doelgroep bijhouden) of targeting (jouw advertenties worden alleen aan deze doelgroep weergegeven). Er zijn verschillende mogelijkheden bij het selecteren van een doelgroep:
1. Gedetailleerde demografie: selecteer een doelgroep op basis van onder andere geslacht, huwelijkse status, leeftijd, beroep, woonsituatie of ouderlijke status.
2. Affiniteit: bereik mensen die interesse hebben getoond in een bepaald onderwerp.
3. In-market: bereik mensen aan de hand van hun recente koopintentie. Bijvoorbeeld mensen die op Google onderzoek hebben gedaan naar verschillende soorten computers. Aan de hand van deze zoekopdracht kun je ervan uitgaan dat deze mensen van plan zijn om een computer aan te schaffen.
4. Remarketing: bereik mensen die al eerder op jouw website zijn geweest.
5. Vergelijkbare doelgroep: bereik mensen die overeenkomsten hebben met een eerder gebruikte doelgroep.
Bij het budget bepaal je het gemiddelde dagbudget voor de campagne. Je betaalt per maand nooit meer dan het dagbudget vermenigvuldigd met het gemiddelde aantal dagen in een maand. Google regelt het budget zo in dat het voor kan komen dat het dagbudget de ene dag hoger is dan de andere dag. Maar Google zal nooit meer uitgeven. Stel het dagbudget is € 1,-. Dan kan het voorkomen dat er vandaag € 0,50 gebruikt wordt en morgen € 1,50. Het maandelijkse bedrag zal nooit meer zijn dan € 31,-.
Bij het bepalen van een budget kun je kiezen voor een afzonderlijk campagnebudget of toevoegen aan een gedeeld budget. Bij een afzonderlijk campagnebudget bepaal je het budget alleen voor deze campagne. Kies je voor het toevoegen aan een gedeeld budget, dan wordt er een budget gebruikt dat voor meerdere campagnes gebruikt wordt.
Bij Google Ads kun je uit verschillende biedstrategieën kiezen. Het is belangrijk dat je een biedstrategie kiest dat aansluit bij het doel van jouw campagne. Voor het zoeknetwerk van Google kun je uit de volgende biedstrategieën kiezen:
• Doelvertoningspercentage: vergroot de kans dat jouw advertenties in het door jou gekozen gedeelte van de zoekpagina worden weergegeven. Mogelijke gedeeltes:
• Overal op de resultatenpagina
• Bovenaan op de resultatenpagina
• Helemaal bovenaan op de resultatenpagina
• Klikken maximaliseren: genereer zoveel mogelijk klikken op de advertentie binnen het budget.
• Handmatige/Verbeterde CPC: bepaal zelf hoeveel de CPC (Cost Per Click: kosten per klik) maximaal mag zijn.
• Aantal conversies maximaliseren: genereer zoveel mogelijk conversies binnen jouw budget.
• Doel-CPA: genereer zoveel mogelijk conversies tegen de doelkosten per actie (conversie) die je hebt opgegeven.
• Conversiewaarde maximaliseren: behaal een zo hoog mogelijke conversiewaarde binnen je budget (alleen beschikbaar voor webshops).
• Doel-ROAS: stel een doel-ROAS in voor het rendement dat je wilt ontvangen voor elke euro die je aan de advertentie besteedt (alleen beschikbaar voor webshops).
Deel je campagne in, in advertentiegroepen. Een advertentiegroep kan bestaan uit één of meer advertenties en gerelateerde zoekwoorden. Het wordt aangeraden om voor elk onderwerp (bijvoorbeeld een product of dienst) binnen de campagne een aparte advertentiegroep aan te maken, zodat alle advertenties en zoekwoorden binnen een advertentiegroep op dat onderwerp gericht zijn.
Zoekwoorden zijn woorden of woordgroepen waar de advertenties aan gekoppeld worden. Er zijn verschillende soorten zoekwoorden die je kunt toepassen:
• Brede zoekwoorden: mogelijke weergave van advertenties bij zoekopdrachten met betrekking tot het zoekwoord.
• Woordgroepen: mogelijke weergaven van advertenties bij zoekopdrachten die een woord bevatten dat dezelfde betekenis heeft als het zoekwoord.
• Exacte zoekwoorden: mogelijke weergave van advertenties bij zoekopdrachten die dezelfde betekenis hebben als het zoekwoord.
Vervolgens is het tijd om de advertenties te maken. Een tekstadvertentie bestaat uit drie delen:
1. Een kop van maximaal 30 tekens
2. Een beschrijving van maximaal 90 tekens
3. Een zichtbare website-URL
Om een advertentie direct te laten opvallen is het handig om de zoekwoorden erin te verwerken. In de beschrijving kun je meer informatie over het product of de dienst vermelden. Om mensen aan te sporen direct actie te ondernemen, is het verstandig om ook een Call To Action (CTA) in de beschrijving te vermelden. Met de zichtbare URL laat je zien op wat voor pagina je uitkomt als je op de advertentie klikt.
Er zijn drie soorten tekstadvertenties die je kunt toepassen:
• Uitgebreide tekstadvertenties: dit is een standaard tekstadvertentie die bestaat uit drie koppen en twee beschrijvingen.
• Responsieve tekstadvertenties: bij dit soort advertenties kun je 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen. Google bepaalt op basis van machine learning welke koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn voor de zoekopdracht.
• Dynamische zoekadvertenties: op basis van de inhoud van jouw website bepaalt Google welke zoekopdrachten relevant zijn voor de advertentie. Google genereert ook zelf de koppen van de advertentie, zodat deze goed aansluiten op de zoekopdracht. Jij hoeft alleen de beschrijvingen toe te voegen.
Het wordt aangeraden om per advertentiegroep 3 tot 5 advertenties te maken. Op die manier krijgt Google genoeg ruimte om voor elke zoekopdracht de juiste advertentie te tonen.
Tenslotte is het ook mogelijk om extensies toe te voegen. Met extensies krijgen de advertenties meer zichtbaarheid en is er meer informatie over jouw bedrijf te zien. Je kunt extensies toevoegen op verschillende niveaus, namelijk: account- (geldt voor alle advertenties binnen het account), campagne- (geldt voor alle advertenties binnen de campagne) of op advertentiegroep niveau (geldt voor alle advertenties binnen de advertentiegroep). Er zijn verschillende soorten extensies:
• Sitelink extensie: extra URL’s die naar andere pagina’s op jouw website leiden.
• Highlight extensie: extra informatie over jouw bedrijf.
• Oproep extensie: de mogelijkheid om direct vanuit de advertentie te bellen.
• Website-informatie: specifieke aspecten van jouw website markeren.
• App extensie: een link naar een mobiele app.
• Leadformulier extensie: een leadformulier in de advertentie zelf.
• Promotie extensie: specifieke acties of aanbiedingen onder de aandacht brengen.
• Prijs extensie: voeg prijsvoorbeelden toe.
• Locatie extensie: geef jouw adres gegevens weer.
Hopelijk heb je nu voldoende informatie om een succesvolle Google Ads campagne op te zetten. Wil je nog meer weten over Google Ads of online marketing? Neem dan een kijkje tussen onze andere blogs.
Lukt het je niet om een succesvolle Google Ads campagne op te zetten? Of heb je hier simpelweg de tijd niet voor? Dan ben je bij Free 2 Play aan het juiste adres. Onze SEA experts zetten effectieve campagnes binnen het netwerk van Google op, waarmee jij gegarandeerd meer klanten krijgt. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.