Google Ads is een populaire manier van adverteren. Doordat het zo populair is, zit er over het algemeen veel concurrentie op. Dit zorgt ervoor dat adverteren op belangrijke zoekwoorden moeilijk en duur kan worden. Daarom is het goed om gebruik te maken van een Google Ads Funnel. In dit artikel leggen we uit wat dit inhoudt en hoe je dit kunt toepassen.
Voordat we dieper ingaan op de Google Ads Funnel, zullen we eerst meer vertellen over wat een funnel is. Een funnel is een trechter waar jij jouw doelgroep in terecht wilt laten komen. De funnel is als volgt opgedeeld:
• Top of funnel (TOF): trek een brede doelgroep aan en zorg voor veel verkeer naar bijvoorbeeld jouw website. De mensen die in deze fase belanden weten in de meeste gevallen nog vrij weinig over jouw bedrijf en jouw product of dienst. Dit wordt ook wel de Awareness Stage genoemd.
• Middle of funnel (MOF): geef de website bezoekers meer uitleg over jouw product of dienst. De doelgroep is in deze fase al kleiner dan in de eerste fase, omdat alle mensen die geen interesse hebben al uit de funnel zijn. Een andere benaming voor deze fase is de Consideration Stage.
• Bottom of funnel (BOM): alle mensen die in deze fase terechtkomen hebben al veel informatie over jouw bedrijf en jouw product of dienst gehad. De doelgroep is weer kleiner dan in de vorige fase, omdat nu alleen de mensen overblijven die daadwerkelijk interesse hebben in jouw product of dienst. In deze fase is het belangrijk dat je de laatste bezwaren wegneemt, zodat de mensen in deze fase overgaan tot een conversie. We spreken hier van de Conversion/Action Stage.
Door jouw marketingactiviteiten in te delen in de verschillende fases van de funnel, zorg je ervoor dat jouw doelgroep relevante advertenties te zien krijgt aan de hand van de fase waarin ze zich op dat moment bevinden.
De doelgroep kan ook ingedeeld worden in verschillende groepen:
• Vreemden (koude doelgroep): dit zijn de mensen die nog helemaal niet bekend zijn met jouw bedrijf en niet (actief) op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Bij deze doelgroep is het belangrijk om bekendheid te creëren en jouw bedrijf te introduceren.
• Prospects: deze doelgroep heeft jouw advertenties en content gezien. Bij de prospect ontstaat een behoefte voor jouw producten of diensten. Zorg er bij deze doelgroep voor dat interesse en behoefte gewekt wordt.
• Actieve zoekers (warme doelgroep): dit zijn de mensen die actief op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Spoor deze mensen aan om actie te ondernemen en te converteren.
• Leads (hete doelgroep): leads zijn de mensen die veel interesse hebben en zelfs contactgegevens achter hebben gelaten. Verleid deze mensen om over te gaan tot conversie, bijvoorbeeld door middel van persoonlijke aanbiedingen.
• Klanten: de mensen die jouw producten of diensten afgenomen hebben.
Nu je weet wat een funnel inhoudt, is het belangrijk om te weten hoe je dit toepast in jouw Google Ads campagnes.
In de TOF fase hebben we te maken met de koude doelgroep. De mensen in deze doelgroep hebben hoogst waarschijnlijk nog nooit van jouw bedrijf gehoord en zijn niet op zoek naar de producten of diensten die je aanbiedt. Met Google Ads kan je deze doelgroep ontzettend goed bereiken. Let er bij deze campagnes op dat je bewustzijn creëert en interesse wekt door middel van engaging content.
Doordat de koude doelgroep in aanraking is gekomen met jouw bedrijf en jouw producten en diensten, gaan ze zelf zoeken op Google. In eerste instantie zullen ze breed zoeken naar informatieve content. Hoe vaker ze dit doen, hoe meer ze leren over het onderwerp. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat ze specifieke zoektermen gebruiken. Wanneer ze dit doen, gaan ze over naar de MOF fase. In deze fase is het belangrijk dat je de doelgroep naar jouw website trekt, zodat je hier een remarketing doelgroep van kunt maken.
In de BOM fase gaan we aan de slag met remarketing (ook wel retargeting genoemd). Bij remarketing worden alle mensen die jouw website bezocht hebben zonder te converteren, nog een keer benaderd. In deze fase ga je aan de slag met gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op de pagina die zij bezocht hebben. In ons geval krijgen de mensen die onze Google Ads pagina hebben bezocht Google Ads gerelateerde advertenties te zien, en de mensen die de Social Advertising pagina hebben bezocht advertenties die te maken hebben met Social Advertising.
In deze fase wil je de doelgroep echt overhalen om tot conversie over te gaan. Dit hoeft niet per se een aankoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook om aanmeldingen voor een nieuwsbrief gaan of contactgegevens achter laten voor meer informatie.
Wat belangrijk is om te weten, is dat niet elke persoon die uiteindelijk lead of klant wordt al deze fases heeft doorlopen. In elke fase kunnen nieuwe mensen instappen. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld al bekend met de producten of diensten die jij aanbiedt, zonder daar in de TOF fase voor benaderd te hoeven zijn. Hetzelfde geldt voor mensen die al bekend zijn met jouw website en direct in de remarketing doelgroep terecht komen. Desalniettemin zijn er heel veel mensen die wel volgens de funnel klant of lead zijn geworden of nog kunnen worden. Daarom is het belangrijk om deze strategie alsnog toe te passen binnen jouw Google Ads campagnes.
Onze SEA experts weten als geen ander hoe zij de Google Ads Funnel kunnen toepassen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw Google Ads campagnes kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.