Een website migratie is voor sommige bedrijven niet te ontwijken. Misschien wil je jouw website herstructureren of overstappen naar een nieuwe domeinnaam. Om wat voor reden je ook voor een website migratie kiest, het is enorm belangrijk dat dit gestructureerd gebeurt. Er kunnen namelijk belangrijke gegevens verloren gaan bij een website migratie.
Bij een website migratie wordt jouw website of een deel van jouw website ‘verhuist’ naar een nieuwe locatie. Het kan zijn dat je een aantal URL’s moet verplaatsen op jouw huidige domein. Maar het kan ook zijn dat jouw volledige website overgezet wordt naar een ander domein.
Dit dient zorgvuldig te gebeuren. Oude URL’s hebben namelijk (meestal) al waardes en posities binnen zoekmachines. En het zou ontzettend zonde zijn als al deze waardes en posities verloren gaan. Met website migratie worden de URL’s via een permanente verwijzing, ook wel 301-redirect genoemd, doorverwezen naar een nieuwe corresponderende URL. Hierdoor zijn de oude URL’s zowel door bezoekers als zoekmachines niet meer te vinden, en nemen de nieuwe URL’s de bezoekers en de waarde over.
Door middel van een migratieplan kun je ervoor zorgen dat jouw website migratie goed verloopt. Begin met een nulmeting. Waar sta je nu? Hoeveel websitebezoekers krijg je per maand? Wat zijn jouw belangrijkste zoekwoorden? Hoe scoor je op deze zoekwoorden? Door dit in kaart te brengen, kun je na de migratie betere conclusies trekken.
Er zijn een aantal dingen waar je op dient te letten bij het maken van een migratieplan:
Met een 301 redirect geef je aan dat iemand doorverwezen wordt van de oude naar de nieuwe pagina. Een 301 redirect kan zowel bij dezelfde domeinnaam als bij een nieuwe domeinnaam gebruikt worden. Je kunt het ook toepassen bij een pagina die verwijderd is. In dit geval kun je mensen doorverwijzen naar een andere pagina die overeenkomt met hun zoekopdracht.
Zorg ervoor dat je in jouw migratieplan een overzicht maakt van alle huidige URL’s op jouw website. Geef vervolgens voor elke pagina aan wat de nieuwe URL wordt. Een makkelijke oplossing is om alle oude pagina’s naar de nieuwe homepage te verwijzen. Dit raden wij echter sterk af. Op deze manier komen bezoekers niet meer op een relevante pagina terecht en is er een grote kans dat zij jouw website verlaten zonder actie te ondernemen. Het is ook zonde van de waarde die een pagina heeft opgebouwd op een bepaalde zoekterm.
Let er ook op dat bestaande redirects meegenomen worden. Laat een pagina met een redirect echter niet nog een keer geredirect worden. Zorg ervoor dat iedere URL direct naar een werkende URL doorverwezen wordt.
Linkbuilding is een effectieve manier om aan de waarde van jouw complete domein te werken. Hoe meer websites doorverwijzen naar jouw website, hoe populairder jouw website moet zijn. Dit is één van de punten waar zoekmachines naar kijken bij het bepalen van de waarde van een website.
Het aanpassen van een URL of zelfs een hele website, kan ten koste gaan van jouw externe linkbuilding. Dit probleem wordt gedeeltelijk opgelost door 301 redirects. Echter, de waarde van een externe link is groter wanneer deze rechtstreeks naar de juiste URL gaat. Probeer daarom de domeinen die naar jou linken te benaderen en te vragen of zij de URL kunnen aanpassen.
Naast externe linkbuilding is er ook sprake van interne linkbuilding. Bij interne linkbuilding wordt er binnen jouw website gelinkt naar andere pagina’s binnen jouw website. Zorg ervoor dat je deze links in de tekst ook aanpast, zodat de bezoeker direct naar de juiste pagina wordt geleid.
Indien je overgaat naar een volledig nieuwe website, is het belangrijk dat deze website ook gekoppeld is aan jouw Google Analytics en Google Tag Manager account. Zorg er daarom voor dat je de UA code op jouw nieuwe website plaats. Zo wordt jouw data behouden. Controleer ook of jouw doelen nog goed gemeten worden.
Heb je Google Ads advertenties aan staan die naar jouw oude website leiden? Zorg er dan voor dat je deze URL’s aanpast. Maak je ook gebruik van Shopping Campagnes? Let er dan op dat je feed blijft werken.
Vergeet aan het einde van het migratieplan niet om alles handmatig te controleren. Op deze manier weet je zeker of alles goed werkt. Controleer ook of alles goed werkt op mobiel en op verschillende browsers.
Onze webdesigners staan voor jou klaar om jou te helpen met alle mogelijke problemen van jouw website. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.
© Free 2 Play Marketing 2022. Alle rechten voorbehouden.